Cookies, digital kommunikation og privatlivspolitik

Cookies Når du bruger vores hjemmeside, benytter vi cookies og andre lignende tracking-teknologier herunder flash-cookies, session-/local storage, pixels mv. (”cookies”), som indsamler oplysninger om, hvordan du færdes på vores hjemmeside. Der benyttes både egne cookies såvel som cookies fra tredjeparter. Du kan læse mere om de enkelte cookies i vores cookieoversigt. Digital kommunikation Vi kommunikerer digitalt med dig via programmet FocalScope. FocalScope krypterer al indhold vi sender til dig, så du kan modtage personlige oplysninger som CPR nr osv. Vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere for fortroligheden og anvendelsen af kryptering, når du sender mails til os, da det vil afhænge af din udbyder. Vi kan modtage mails med transportkryptering (TLS), hvis din udby­der understøtter dette.Det er vigtigt, at du generelt vælger en troværdig og sikker udbyder, som understøtter modtagelse af mail via TLS som standard. Du bør også sikre din konto med et stærkt kodeord og 2-faktorlogin.  Privatlivspolitik Din sikkerhed er vigtig for os. Læs vores privatlivspolitik ved at klikke på plusset herunder.

Alka Fordeles persondata- og cookiepolitik 

Opdateret 17.02.2021

Dataansvarlig (”vi”)

Alka Fordele A/S, Klausdalsbrovej 601, 2750 Ballerup, cvr nummer 41804335, (”vi”) er dataansvarlig for de personoplysninger, som vi behandler. 

Vores mål med persondatapolitikken er, at du skal føle dig tryg i forhold til, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Du kan her orientere dig om, hvem vi behandler personoplysninger om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvor vi får dem fra, hvem vi deler dem med, og hvor længe vi gemmer dem.

Vi har tavshedspligt
Vi har tavshedspligt og behandler dine personoplysninger fortroligt. Tavshedspligten gælder også internt mellem vores medarbejdere. Vi videregiver ikke dine personoplysninger, medmindre du har givet samtykke, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen. 

 
Måden, vi behandler personoplysninger på, afhænger af formålet med behandlingen.
 

I del 1. kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger om dig, når vi
A Udarbejder tilbud 
B Udreder mistanke om svindel og i øvrigt administrerer dine aftaler med dig  
C Markedsfører produkter overfor dig
D Bruger cookies, er på sociale medier og du besøger vores hjemmeside
E Kommunikerer med dig i andre sammenhænge

I del 2. kan du læse om, hvordan vi beskytter dine personoplysninger, når vi
H Kommunikerer via mail 
I Optager telefonsamtaler med dig 
J Behandler dine oplysninger digitalt
K Oplever brud på persondatasikkerheden
L Videregivepersondata til andre
M Overfører oplysninger til tredjelande

I del 3. kan du læse om dine persondatarettigheder
N Trække samtykke tilbage
O Andre persondatarettigheder

I del 4. kan du læse om, hvordan du kan kontakte os og klage.


 
1. Sådan behandler vi personoplysninger om dig, når vi

A. Udarbejder tilbud eller indgår aftale om mobil eller service abonnement 
Når vi udarbejder et tilbud, behandler vi oplysninger om den, som tegner aftalen, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til indgåelse af en kontrakt), samt om andre personer, der er tilknyttet aftalen, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). Hvis vi får dit cpr-nummer eller særlige kategorier af oplysninger, indhenter vi dit samtykke, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a.

Kategorier af registrerede i vores systemer kan være:

  • Kontoejer
  • Supplerede brugere (typisk ægtefæller/samlevere og/eller børn)
  • Repræsentanter/kontaktpersoner


Kategorier af personoplysninger vi indsamler, bruger og behandler
Vi indsamler og bruger kun de oplysninger, som er nødvendige for at indgå, administrere og opfylde aftalen samt for at styre vores forretning. De oplysninger, som vi behandler under tilbud og indtegning, afhænger af den konkrete type service. 

Kategorier af personoplysninger kan være:

  • Kontaktoplysninger (fx navn, adresse, mail og telefonnummer)
  • Fødselsdato og evt. cpr-nummer for at kunne identificere dig
  • Betalingsoplysninger 
  • Serviceoplysninger om dig eller den serviceaftale og/eller et mobilabonnement til (fx, mobilnummer, IMEI nummer), der tilkøbes
  • Tilknytning til vores samarbejdspartnere og evt. fagforeningsmedlemsskab, hvis du tegner en serviceaftale og/eller et mobilabonnement via en forbundsmedlemsorganisation eller Alka Forsikring.
  • De oplysninger der skal benyttes for at tilsende simkort til korrekt adresse, herunder oplysninger fra eksterne registre, fx CPR.
  • Trafikdata er data, vi behandler for at overføre kommunikation i elektroniske netværk og tage os af din betaling for den.
  • Cpr-nummer. Vi indhenter dit samtykke til at behandle dit cpr-nummer. Vi bruger cpr nummer for at kunne lave en entydig identifikation og administrere dine aftaler med os
  • Evt. medlemskab af fagforening.  Vi indhenter dit samtykke til at behandle oplysning herom. Behandlingen sker for at kunne verificere hvilke fordele, som du er berettiget til. 

Vores teleabonnement til dig bliver udbudt igennem Telias netværk-  Telia er selvstændig dataansvarlig for deres behandling af dine data – se deres privatlivspolitik her.

Indsamling og videregivelse af personoplysninger 
Kilder til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:

  • Kontoejer
  • Det Centrale Personregister (for at opdatere adresse og reklamebeskyttelse)
  • Virk.dk (for at opdatere adresse og reklamebeskyttelse på virksomheder)Andre serviceaftaleudbydere, herunder Telia
  • Til alle datakøbere,  medmindre hemmeligt nummer er valgt
  • 118.dk, medmindre hemmeligt nummer er valgt
  • Samarbejdspartnere, herunder fagforeninger og Alka Forsikring A/S, som giver dig ret fordele 
  • Samarbejdspartnere og leverandører, som bistår os i administration og opfyldelse af din serviceaftale og/eller et mobilabonnement, herunder teleudbydere, fx Telia
  • Repræsentanter/kontaktpersoner 


I visse tilfælde udveksler vi oplysninger med samarbejdspartnere, som giver dig ret til dine fordele. Vi indhenter dit samtykke til dette. 

Opbevaring
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med kundeforholdet. Det betyder, at vi opbevarer de nødvendige oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen. 

Vi opbevarer tilbud til private i op til seks måneder, hvis du ikke accepterer tilbuddet. Hvis du tegner en serviceaftale og/eller et mobilabonnement, fra serviceaftalen og/eller mobil abonnements ophør. 

Se særligt om opbevaring af oplysninger til brug for statistik og analyser m.v. under afsnit D.

B. Udreder mistanke om svindel og i øvrigt administrerer serviceaftale og mobilaftaler


Udreder mistanke om svindel
Vi har en legitim interesse i at kontrollere, at dit krav på at kunne tilbydes Alka Fordele er berettiget. 

Hvis vi har konstateret, at du har udøvet svindel overfor os, så kan vi registrere dette i vores interne systemer for at beskytte vores forretning og hermed også vores andre kunder mod svindel fremover, se databeskyttelsesforordningens art. 6. stk. 1 litra f (legitim interesse). 

Administrerer manglende betaling
Misligholder du dine betalingsforpligtelser overfor os, kan vi indberette dig til kreditoplysningsbureauer eller advarselsregistre i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi kan også registrere i vores egne systemer, at du har misligholdt dine betalinger eller har restancer overfor os. Dette sker efter en konkret vurdering og for at sikre vores lønsomhed, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). 

C. Markedsfører produkter overfor dig
Via vores markedsføring orienterer vi om nyheder, konkurrencer, events, fordele og abonnementsløsninger vedrørende skadeforebyggende produkter og services, telefoni og bredbånd samt mobilapplikationer og andre services tilknyttet brugen af telefoni og bredbånd, bilplejeprodukter og andre services tilknyttet brugen af biler samt sport-, kost- og sundhedsprodukter, se databeskyttel­sesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).


Vi indhenter bl.a. oplysninger fra den offentlige telefonbog og andre offentlige registre, konkurrencer du deltager i, samt samarbejdspartnere, du er medlem/kunde hos  eller har anden forbindelse til, som giver dig ret til særlige fordele. 

Som kunde hos os kan du være berettiget til særlige rabatter og fordele hos vores samarbejdspartnere. Hvis du ønsker at høre mere om disse rabatter og fordele, vil du blive bedt om at give samtykke til, at vi til dette formål må videregive dine kontaktoplysninger til vores samarbejdspartnere, som derefter vil kontakte dig.”

Inden vi markedsfører vores services og/eller teleabonnementer over for dig, kontrollerer vi, at du ikke har frabedt dig direkte markedsføring hos os eller er tilmeldt Robinsonlisten. Vi videregiver heller ikke dine oplysninger fra de offentlige registre til vores samarbejdspartnere, hvis du er tilmeldt Robinsonlisten eller har frabedt dig direkte markedsføring hos os.

Du kan altid gøre indsigelse mod vores direkte markedsføring ved at kontakte os på [email protected]

D. Bruger cookies, er på sociale medier, og du besøger vores hjemmeside


Brug af vores hjemmeside og cookies  
Når du bruger vores hjemmeside, benytter vi cookies og andre lignende tracking-teknologier herunder flash-cookies, session-/local storage, pixels mv. (”cookies”), som indsamler oplysninger om, hvordan du færdes på vores hjemmeside. Der benyttes både egne cookies såvel som cookies fra tredjeparter. Du kan læse mere om de enkelte cookies i vores cookieoversigt, som du finder her.

En cookie er en lille datafil, som vi gemmer på din computer, smartphone, tablet eller andet it-udstyr for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg på vores hjemmeside. En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus. Cookies hjælper bl.a. med at sikre funktionaliteten af hjemmesiden, genkende din computer samt huske dine favoritlokationer, præferencer og din søgehistorik, så vi kan vise dig, hvad du senest har søgt på. Vi bruger vedvarende cookies, der forbliver en vis tid i din browser, og sessionscookies, der kun gemmes midlertidigt, indtil du lukker programmet.

En pixel er et lille billede, der findes på websider og i e-mails, og som sender oplysninger om din enhed og besøg tilbage til vores servere. Vi anvender pixels for at få flere oplysninger om dine interaktioner med indhold i e-mails eller i webindhold, fx om du har interageret med annoncer eller opslag. Pixels kan også gøre os og tredjeparter i stand til at placere cookies i din browser.

Vi indsamler oplysninger om, hvordan du bruger vores hjemmeside og hvilke sider, som du kikker på. Det gør vi for at forstå, hvordan vores hjemmeside bruges, for at give dig en bedre brugeroplevelse, lave statistik, huske dine præferencer og for at sikre funktionaliteten af hjemmesiden. Vi bruger bl.a. cookies på Mit Alkamobil så vi kan huske indholdet i din indkøbskurv, så du ikke skal logge på hver gang, at du besøger en underside på Mit Alkamobil. Vores behandlingsgrundlag er vores legitime interesse i at sikre en brugervenlig og funktionsdygtig hjemmeside, se persondata-forordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). 

Vi indsamler også oplysninger om din adfærd på de hjemmesider, som vi annoncerer på, eller hos vores samarbejdspartnere for at se, om du har kikket på en reklame, ”posting” eller ”synes godt om” et opslag fra os på de sociale medier som fx Facebook og LinkedIn. Det gør vi for at kunne måle effekten af vores markedsføringskampagner samt for at kunne målrette markedsføring til dig (profilering). Hvis du ringer til os efter at have besøgt vores hjemmeside, kan vi også koble dit telefonopkald med data fra din adfærd på vores hjemmeside forud for din henvendelse fx, at du har beregnet en pris, købt et mobilabonnement eller henvender dig via en kontaktformular. Vi bruger også oplysningerne til at forhindre, at du modtager samme reklame flere gange. Vores behandlingsgrundlag for indsamling af oplysninger om din adfærd på vores hjemmeside hhv. vores samarbejdspartneres hjemmesider samt profilering af dine personoplysninger til brug for direkte markedsføring er vores  legitime interesse i at markedsføre og fremme salg af vores produkter og services, se persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). 

Tredjepartscookies er cookies, der placeres af vores samarbejdspartnere på vores hjemmeside. Sådanne cookies indsamler informationer om vores besøgendes adfærd på vores website til brug for trafikmåling, statistik og analyse af brugeradfærd. Vi bruger sådanne data til at måle  effekten af vores markedsføringsaktiviteter, og for at kunne målrette reklamer til dig på vores eller tredjeparters hjemmesider (remarketing). 

Fra vores samarbejdspartnere (fx Facebook Google, eller Alka Forsikring) kan vi også modtage oplysninger  om brugeres interesser baseret på, hvad brugere har kikket eller søgt på, ”liket” o.lign. Vi bruger sådanne  data til at til¬passe vores markedsføring på websites til forskellige målgrupper. 

Vi kan videregive oplysningerne til vores samarbejdspartnere, der har sat tredjepartscookies til deres eget brug og formål herunder statistik og analyse af brugeradfærd og dine interesser. Oplysninger kan kombineres med andre oplysninger, som du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Vi er fælles dataansvarlige med vores samarbejdspartnere for indsamlingen og videregivelsen af personoplysningerne til dem. Vores hjemmel til at indsamle og videregive personoplysninger til vores samarbejdspartnere til deres egne formål er samtykke jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1 litra a (samtykke). Vores samarbejdspartnere er selvstændig dataansvarlige for deres egen brug af oplysningerne. 

Vores samarbejdspartnere kan enten være databehandler for os, fælles dataansvarlig med os eller selvstændig dataansvarlig. Læs mere herom under afsnit ”Vores brug af sociale medier” og II.L nedenfor. 

Du kan læse mere om, hvilke cookies vi bruger, herunder tredjepartscookies, formålet med indsamlingen af personoplysningerne, hvor længe de gemmes mm. i vores cookieoversigt. I   cookieoversigten kan du også finde link til vores samarbejdspartneres persondatapolitik, som finder anvendelse, hvis de indsamler og behandler personoplysninger til brug for deres eget formål (som selvstændig dataansvarlig). 

Tilbagekaldelse og ændring af cookiesamtykke
Du kan altid tilbagekalde dit samtykke til cookies ved at blokere og nulstille cookies i din browser og afvise cookies via cookieoversigten i cookiesamtykket, som du finder her [indsæt link til cookiesamtykke med oversigt ] Du kan dog ikke fravælge cookies, som er nødvendige (”nødvendige cookies”) for hjemmesidens funktionalitet. Der sættes også en cookie for at huske dit valg af cookies.

Du kan altid fravælge eller ændre dit valg af cookies via cookiesamtykket. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du fravælger cookies, kan der være funktioner og services, du ikke kan bruge, fordi de forudsætter, at hjemmesiden kan huske de valg, som du foretager. 

Vores brug af sociale medier

Indsamling af personoplysninger via vores hjemmeside
Når du besøger vores hjemmeside, sættes der bl.a. en Facebook og LinkedIn-cookie (pixel) på din browser eller enhed. Dataindsamlingen sker til brug for statistik og analyse samt  for at kunne målrette markedsføring (remarketing) på fx Facebook og LinkedIn til de besøgende, som har besøgt vores hjemmeside, og som har en Facebook eller LinkedIn profil. Vi videregiver ikke data fra vores kundesystem (CRM-system) til Facebook eller LinkedIn eller andre sociale medier eller tredjeparter, ligesom vi ikke videregiver oplysning om, at du er kunde hos os.  

Vi er fællesdataansvarlig med Facebook og LinkedIn for den indsamling og videregivelse af personoplysninger der sker til disse på vores hjemmeside i det omfang, at det sker både til vores og deres formål (statistik, analyse og markedsføring). Vores behandlingsgrundlag for at indsamle og evt. videregive personoplysninger via cookies til Facebook og LinkedIn eller andre sociale medier, som vi samarbejder med, er persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke). 


Indsamling af personoplysninger på Facebook og LinkedIn 
Når du besøger vores sider på de sociale medier, som fx Facebook (herunder Instagram og Messenger) eller LinkedIn, indsamler og behandler de personoplysninger om dig, som nærmere beskrevet i deres persondata- og cookiepolitik, som du finder link til i cookieoversigt som du finder i cookiesamtykket her  .  Oplysningerne indsamles ved, at fx Facebook placerer en cookie (pixel) på din computer eller enhed, når du besøger vores Facebook-side; ”liker” eller ”deler” et opslag eller på anden måde interagerer med indholdet på siden.

Vi er fælles dataansvarlige med Facebook og LinkedIn for dataindsamlingen relateret til aktivitet på vores side på disse medier, da både vi, Facebook og LinkedIn har et formål med indsamlingen (statistik, analyse og markedsføring). 

Facebook og LinkedIn benytter bl.a. oplysningerne til statistik og analyse for at forbedre sit reklamesystem samt tilpasse evt. markedsføring. Fra Facebook og LinkedIn modtager vi i aggregeret form statistik vedrørende brugere, som har udført en aktivitet på vores sider. Oplysningerne kan være om brugernes interesser ud fra brugeradfærd (Facebook) eller om en virksomheds navn, branche, størrelse, profession, og geografi (LinkedIn). Vi bruger denne statistik til at til¬passe vores markedsføring til forskellige målgrupper, når de er på Facebook eller LinkedIn (Remarketing).

Vi gør i øvrigt opmærksom på, at hvis du skriver til os via de sociale medier, som fx Facebook, Messenger, Twitter og LinkedIn, kan vi ikke kryptere, beskytte, rette eller slette dine oplysninger. Vi anbefaler derfor, at du i stedet skriver til os på [email protected] 

E. Kommunikerer med dig i andre sammenhænge
Når du kontakter os med spørgsmål om fx teleabonnementer, klager, eller hvis du er repræsentant eller kontaktperson for en af vores kunder, leverandører eller samarbejdspartnere behandler vi dine personoplysninger for at kunne give dig den rette hjælp, rådgivning eller service, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).
 
Hvis du har deltaget i en tilfredshedsundersøgelse på telefon eller on¬line, gemmer vi din besvarelse sammen med dit telefonnummer eller online-identifikator (IP-adresse og cookie), se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Hvis du har tilmeldt dig et nyhedsbrev fra os, gemmer vi dine kontaktoplysninger til brug for dette, se databeskyttelses-forordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

2. Sådan beskytter vi dine personoplysninger, når vi
 
H. Kommunikerer via mail 
Hvis vi sender dig mails indeholdende cpr-nummer eller sensitive personoplysninger, krypterer vi mailen til dig under  transmissionen (TLS) . 

Vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere for fortroligheden og anvendelsen af kryptering, når du har modtaget mailen i din mailserver, eller når du sender mails til os, da det vil afhænge af din udbyder. Vi kan modtage mails med transportkryptering (TLS), hvis din udbyder understøtter dette.

Det er vigtigt, at du generelt vælger en troværdig og sikker udbyder, som understøtter modtagelse af mail via TLS som standard. Du bør også sikre din konto med et stærkt kodeord og 2-faktorlogin.

Læs mere om det at være digital kunde i Alka Fordele ved at lukke denne sektion og læse videre på siden. 

I. Optager telefonsamtaler med dig
Vi kan optage vores telefonsamtaler med dig for løbende at kunne forbedre og kvalitetssikre vores kundeservice og produkter. Optagelserne kan også anvendes til dokumentation. Vi anvender optagelserne til intern evaluering og analyse af kundeservicen og tilfredsheden med Alkas produkter. 

Vi behandler optagede telefonsamtaler på baggrund af dit samtykke, som du afgiver i telefonmenuen, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a (samtykke). Analysen af transskriberingerne sker i henhold til databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). Du har til enhver tid ret til at tilbagekalde dit samtykke med virkning for fremtiden ved at kontakte os, ligesom du kan gøre indsigelse mod Alka Fordeles behandling af dine personoplysninger.

Vi opbevarer optagelserne sikkert og gemmer dem som udgangspunkt i 6 måneder, hvorefter de slettes. Transskriberingerne af samtalerne anvendes til analyser i forbindelse med kvalitetssikring og produktudvikling. Disse transskriberinger slettes efter 3 år. 

Såfremt din samtale inden for de 6 måneder indgår i en konkret klagesag, tvist eller anden form for sagsbehandling, herunder udlevering til indsigt eller begrænsning, kan optagelsen opbevares så længe det er nødvendigt for at løse den pågældende sag i henhold til forældelseslovens regler. 

J. Behandler oplysninger digitalt 
Når du udfylder en kontaktformular, køber en service og/eller teleabonnement eller indhenter et tilbud online, registrerer vi de oplysninger, som du giver os. Vi gemmer oplysningerne, så længe de er nødvendige i overensstemmelse med vores almindelige retningslinjer for opbevaring.

På Mit Alka Mobil – dit personlige selvbetjeningsunivers – kan du finde oplysninger om nuværende mobilabonnementer og andre services. Du kan blive fritaget for at modtage din post i kundeportalen, hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige. 

Se mere om vores brug af cookies under afsnit F ovenfor.

K. Oplever brud på persondatasikkerheden
Vi er ansvarlige for at anmelde databrud til Datatilsynet, som sker hos os og vores databehandlere. Vores databehandlere arbejder under vores instruks og er underlagt vores krav vedr. organisatoriske, tekniske og sikkerhedsmæssige foranstaltninger. 

Hvis vi oplever et brud på persondatasikkerheden, er vi efter per-sondatalovgivningen forpligtet til at anmelde bruddet til Datatilsynet indenfor 72 timer. 

Hvis bruddet på persondatasikkerheden sandsynligvis indebærer en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, er vi også forpligtede til at informere dig direkte. Det vil vi gøre via telefon, mail, sms, på vores hjemmeside eller via pressen, afhængigt af de kontaktoplysninger som vi har på de berørte i situationen og alvoren af databruddet. 

Skulle du opleve fejlagtigt at modtage et brev eller en mail stilet til en af vores kunder, kan du anmelde det per mail til [email protected]

L. Videregiver persondata til andre
Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke hertil, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen i persondatalovgiv¬ningen. 

Vi videregiver personoplysninger, når det er nødvendigt hvis du fx ønsker at anvende dit tilhørsforhold hos en samarbejdspartner til at opnå fordele. 

Vores samarbejdspartnere kan agere som vores forlængede arm og arbejde under vores instruks, og hvor dine data alene bruges til at varetage vores formål (databehandlere), eller de kan agere som selvstændige dataansvarlige lige som os.  Der kan også være et fælles dataansvar, hvilket betyder, at vi og vores samarbejdspartnere i fællesskab fastlægger formål og hjælpemidler til behandlingen af dine personoplysninger.

Vi bruger databehandler til bl.a. udvikling, hosting, support og drift. 

Når vi indgår en aftale med en databehandler om at behandle dine personoplysninger på vores vegne, lægger vi vægt på, at databehandleren er i stand til at behandle dine personoplysninger på en sikker måde og i overensstemmelse med lovgivningen. Vi udfører derfor en risikovurdering af vores databehandler, inden vi indgår en aftale og overlader dine personoplysninger til dem.

Når vores samarbejdspartnere er selvstændige dataansvarlige lige som os, vil de også skulle håndtere dine eventuelle ønsker om, at
udnytte dine persondatarettigheder (se nedenfor). 


M. Overfører oplysninger til tredjelande
Vi anvender databehandlere og underdatabehandlere udenfor EU/EØS i forbindelse med IT-teknisk udvikling, hosting samt support og drift. 

Når vi bruger databehandlere udenfor EU/EØS, anvender vi Kommis¬sionens standardkontrakter eller et andet lovligt overførselsgrundlag, se databeskyttelsesforordningen art. 45-49 og sikre at overførslen kan ske sikkert i henhold til gældende persondataretlige regler.
 
3. Dine persondatarettigheder

N. Trække samtykke tilbage 
Når du giver os dit samtykke, kan det ske mundtligt og/eller skriftligt. 

Når behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække dit samtykke tilbage. Det betyder, at vi fremadrettet stopper med at bruge dit samtykke som behandlingsgrundlag. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, som vi har foretaget, før du trak dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning gælder endvidere kun de oplysninger, vi har behand¬let på grundlag af samtykket men ikke oplysninger, som vi behandler på et andet juridisk grundlag fx databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt) eller art. 6, stk. 1, litra f) (legitim interesse).

Du kan trække dit samtykke tilbage ved at skrive til os på [email protected] eller rette henvendelse til den afdeling hos os, der har indhentet dit samtykke.

O. Andre persondatarettigheder
Når vi behandler dine personoplysninger, har du en række rettigheder.

Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig. 

Du har ret til berigtigelse, dvs. få urigtige personoplysninger om dig selv rettet eller dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige eller ajourførte. Du kan altid selv ændre i dine stamoplysninger på Mit AlkaMobil på Alkamobil.dk.

Du har ret til sletning, hvilket betyder, at du i visse tilfælde har ret til at få slettet personoplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning finder sted.

Du har ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Det betyder, at du i visse tilfælde har ret til, at vi fremover kun behandler oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Du har i visse tilfælde ret til indsigelse. Det betyder, at du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. 

Du kan af grunde, der vedrører din særlige situation, gøre indsigelse mod, at vi behandler dine oplysninger på baggrund af databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). Det vil være tilfældet, hvis: 

  • vi bruger dine oplysninger til at vurdere risikoen for svindel, 
  • vi bruger dine oplysninger til at målrette vores kommunikation, eller
  • vi logger dine oplysninger til brug for sikkerheden i vores systemer.

 

Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling herunder profilering af dine personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.

Du har krav på menneskelig indblanding ved automatiske afgørelser. Det er fx tilfældet hvis du har fået et tilbud eller tegnet Service og/eller teleabonnement online.

Du har ret til dataportabilitet, hvilket betyder, at du i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format må modtage de per-sonoplysninger, som du selv har givet os, og få dem overført til et andet selskab. 

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk

Vi opbevarer dokumentation for, at vi har imødekommet eller afvist din anmodning om brug af en af dine persondatarettigheder i 5 år. 

 

4. Sådan kan du kontakte os eller klage

Alka Fordele A/S

Klausdalsbrovej 601

2750 Ballerup

Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan vi behandler dine personoplysninger, eller du ønsker at udnytte dine persondatarettigheder, kan du altid kontakte os på [email protected] eller ringe til os på 70 12 70 12 hvor du bliver viderestillet til den afde¬ling, som dit spørgsmål berører. 

Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du sende en mail til [email protected] Det er Datatilsynet, som fører tilsyn med, at reglerne i persondatalovgivningen overholdes i Danmark. Du kan klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K, www.datatilsynet.dk.

Vi håber, at du retter henvendelse til os først, så vi kan hjælpe dig, vurdere din klage og opklare og rette op på eventuelle misforståelser.