Cookies, digital kommunikation, vilkår og privatlivspolitik

Cookies Når du bruger vores hjemmeside, benytter vi cookies og andre lignende tracking-teknologier herunder flash-cookies, session-/local storage, pixels mv. (”cookies”), som indsamler oplysninger om, hvordan du færdes på vores hjemmeside. Der benyttes både egne cookies såvel som cookies fra tredjeparter. Du kan læse mere om de enkelte cookies i vores cookieoversigt. Digital kommunikation Vi kommunikerer digitalt med dig via programmet FocalScope. FocalScope krypterer al indhold vi sender til dig, så du kan modtage personlige oplysninger som CPR nr osv. Vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere for fortroligheden og anvendelsen af kryptering, når du sender mails til os, da det vil afhænge af din udbyder. Vi kan modtage mails med transportkryptering (TLS), hvis din udby­der understøtter dette.Det er vigtigt, at du generelt vælger en troværdig og sikker udbyder, som understøtter modtagelse af mail via TLS som standard. Du bør også sikre din konto med et stærkt kodeord og 2-faktorlogin.  Abonnementsvilkår Vil du læse vores abonnementsvilkår? Det kan du gøre lige her. Privatlivspolitik Din sikkerhed er vigtig for os. Læs vores privatlivspolitik ved at klikke på plusset herunder.

Alka Mobils persondata- og cookiepolitik

Senest opdateret 22.12.2023

Dataansvarlig

Fordelsselskabet A/S, Klausdalsbrovej 601, 2750 Ballerup, cvr nummer 41804335, (”vi”, "Alka Mobil") er dataansvarlig for de personoplysninger, som vi behandler.

Vores mål med persondatapolitikken er, at du skal føle dig tryg i forhold til, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Du kan her orientere dig om, hvem vi behandler personoplysninger om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvor vi får dem fra, hvem vi deler dem med, og hvor længe vi gemmer dem.

Denne privatlivspolitik ("Privatlivspolitik") er henvendt til vores kunder, modtagere af nyhedsbreve, hjemmesidebesøgende og andre personer, som vi interagerer med.

Vi har tavshedspligt

Vi har tavshedspligt og behandler dine personoplysninger fortroligt. Tavshedspligten gælder også internt mellem vores medarbejdere. Vi videregiver ikke dine personoplysninger, medmindre du har givet samtykke, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen.

Måden, vi behandler personoplysninger på, afhænger af formålet med behandlingen.
 
Vores privatlivspolitik indeholder følgende afsnit:

1. Behandlingsaktiviteter herunder formål, kategorier af oplysninger og registrerede, behandlingshjemler og opbevaringsperioder
A: Indgåelse af aftale om mobil eller serviceabonnement
B: Mistanke om svindel og øvrig administrering af aftaler med dig  
C: Markedsføring af produkter
D: Brug af cookies på vores hjemmeside
E: Kundeservice og andre henvendelser fra dig fx ved deltagelse i tilfredshedsundersøgelser
F: Optagelse af telefonsamtaler med dig


2. Indsamling og videregivelse af personoplysninger
3. Overførsel af personoplysninger til tredjelande
4. Dine persondatarettigheder
5. Klagemuligheder
6. Ændringer til privatlivspolitikken

 
1.    Behandlingsaktiviteter herunder formål, kategorier af oplysninger og registrerede, behandlingshjemler og opbevaring

A: Indgåelse af aftale om mobil eller serviceabonnement

Formål og behandlingshjemmel

Formålet med denne behandling er, at håndtere vores kunders anmodning om mobil eller serviceabonnement.

Når vi indgår en aftale om mobil eller serviceabonnement, behandler vi oplysninger om den, som tegner aftalen, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til indgåelse af en kontrakt).

Hvis du er kunde hos os anmoder vi dig om dit CPR-nummer for at kunne identificere dig og administrere din aftale. I den forbindelse anmoder vi om dit udtrykkelige samtykke, jf. § 11, stk. 2, i databeskyttelsesloven. Vi behandler også øvrige kontaktoplysninger, som du måtte angive i forbindelse med indgåelse af aftalen.

Såfremt, det er nødvendigt at behandle særlige kategorier af oplysninger om dig (f.eks. din fagforeningsmæssige tilhørsforhold) til brug for beregning af rabatter, indhenter vi dit samtykke efter art. 9, stk. 2, litra a, i databeskyttelsesforordningen.

I visse tilfælde er behandlingen af dine personoplysninger nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som vi er pålagt, f.eks. når dine oplysninger opbevares i forbindelse med regnskabsmateriale i henhold til bogføringsloven. I sådanne tilfælde er behandlingsgrundlaget Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra c.

De registrerede og hvilke personoplysninger vi behandler

Kategorier af registrerede i vores systemer kan være:

- Kontoejer
- Supplerede brugere (typisk ægtefæller/samlevere og/eller børn)
- Repræsentanter/kontaktpersoner

Kategorier af personoplysninger vi indsamler, bruger og behandler:

Vi indsamler og bruger kun de oplysninger, som er nødvendige for at indgå, administrere og opfylde aftalen samt for at styre vores forretning. De oplysninger, som vi behandler under tilbud og indtegning, afhænger af den konkrete type service.

Kategorier af personoplysninger kan være:

- Kontaktoplysninger (fx navn, adresse, mail og telefonnummer)
- Fødselsdato og evt. cpr-nummer for at kunne identificere dig
- Betalingsoplysninger
- Serviceoplysninger om dig eller den serviceaftale og/eller et mobilabonnement til (fx, mobilnummer, IMEI nummer), der tilkøbes
- Tilknytning til vores samarbejdspartnere og evt. fagforeningsmedlemsskab, hvis du tegner en serviceaftale og/eller et mobilabonnement via en forbundsmedlemsorganisation eller Alka Forsikring.
- De oplysninger der skal benyttes for at tilsende simkort til korrekt adresse, herunder oplysninger fra eksterne registre, fx CPR.
- Trafikdata er data, vi behandler for at overføre kommunikation i elektroniske netværk og tage os af din betaling for den.
- Cpr-nummer. Vi indhenter dit samtykke til at behandle dit cpr-nummer. Vi bruger cpr nummer for at kunne lave en entydig identifikation og administrere dine aftaler med os
- Evt. medlemskab af fagforening.  Vi indhenter dit samtykke til at behandle oplysning herom. Behandlingen sker for at kunne verificere hvilke fordele, som du er berettiget til.
- Vores teleabonnement til dig bliver udbudt igennem Telias netværk-  Telia er selvstændig dataansvarlig for deres behandling af dine data – se deres privatlivspolitik her.

Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med kundeforholdet. Det betyder, at vi opbevarer de nødvendige oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.

Hvis vi har sendt dig et tilbud som privatperson opbevarer vi tilbud og oplysningerne heri i op til seks måneder, hvis du ikke accepterer tilbuddet.
Se særligt om opbevaring af oplysninger til brug for statistik og analyser m.v. under afsnit D.

B: Mistanke om svindel og øvrig administrering af aftaler med dig

Formål og behandlingshjemmel

Vores formål er at kontrollere, hvorvidt dit krav på at kunne tilbydes Alka Mobil er berettiget, herunder at administrere manglende betaling.

Hvis vi har konstateret, at du har udøvet svindel overfor os, så kan vi registrere dette i vores interne systemer for at beskytte vores forretning og hermed også vores andre kunder mod svindel fremover, se databeskyttelsesforordningens art. 6. stk. 1 litra f (legitim interesse). De legitime interesser vi forfølger er at forhindre, at vi udsættes for mere svindel. Det er vores vurdering, at dine interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder ikke går forud herfor.

Misligholder du dine betalingsforpligtelser overfor os, kan vi indberette dig til kreditoplysningsbureauer eller advarselsregistre i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi kan også registrere i vores egne systemer, at du har misligholdt dine betalinger eller har restancer overfor os. Dette sker efter en konkret vurdering på baggrund af vores legitime interesse, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). De legitime interesser vi forfølger er at sikre lønsomhed. Det er vores vurdering, at dine interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder ikke går forud herfor.

De registrerede og hvilke personoplysninger vi behandler:
Kategorier af registrerede vil udelukkende være personer, der har været kunder hos os. I forbindelse med administration af manglende betaling samt evt. svindel, vil vi behandle oplysninger om dit CPR-nummer, navn, og telefonnummer.

Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med kundeforholdet. Det betyder, at vi opbevarer de nødvendige oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen, ex. retskrav ved inkasso.

C.  Markedsføring af produkter

Formål og behandlingshjemmel

Formålet med behandlingen af personoplysninger er at kunne tilpasse vores markedsføring til dine specifikke forhold. Via vores markedsføring orienterer vi om nyheder, konkurrencer, events, fordele og abonnementsløsninger vedrørende skadeforebyggende produkter og services, telefoni og bredbånd samt mobilapplikationer og andre services tilknyttet brugen af telefoni og bredbånd, bilplejeprodukter og andre services tilknyttet brugen af biler samt sport-, kost- og sundhedsprodukter. Vores behandlingshjemmel er databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). De legitime interesser vi forfølger er markedsføring af vores produkter og virke. Det er vores vurdering, at dine interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder ikke går forud herfor.

Hvis du har tilmeldt dig et nyhedsbrev fra os, gemmer vi dine kontaktoplysninger til brug for dette, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). Du kan til enhver tid trække dit samtykke til modtagelse af vores nyhedsbrev tilbage. De legitime interesser vi forfølger er markedsføring af vores produkter og virke. Det er vores vurdering, at dine interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder ikke går forud herfor. For at afmelde dig vores nyhedsbreve kan du bruge linket inkluderet i hvert nyhedsbrev eller ved at kontakte os på [email protected]

Inden vi markedsfører vores services og/eller teleabonnementer over for dig, kontrollerer vi, at du ikke har frabedt dig direkte markedsføring hos os eller er tilmeldt Robinsonlisten. Vi videregiver heller ikke dine oplysninger fra de offentlige registre til vores samarbejdspartnere, hvis du er tilmeldt Robinsonlisten eller har frabedt dig direkte markedsføring hos os. Læs mere om videregivelse af personoplysninger til andre under afsnit 2 i denne privatlivspolitik.

Du kan altid gøre indsigelse mod vores direkte markedsføring ved at kontakte os på [email protected].

De registrerede og hvilke personoplysninger vi behandler:
De personer vi behandler oplysninger om er personer, der tilmelder sig vores nyhedsbrev på hjemmesiden www.alkamobil.dk. De oplysninger vi indsamler er navn, e-mail, postnummer og telefonnummer.

Opbevaring af personoplysninger:
Personoplysninger tilknyttet din nyhedsbrevsprofil opbevares indtil, du trækker dit samtykke tilbage og ikke længere ønsker at modtage nyhedsbreve fra os.

D. Brug af cookies på vores hjemmeside

i)Når du bruger vores hjemmeside

Brugen af cookies på vores hjemmeside:

Vi behandler kun personoplysninger fra cookies til de formål, du selv har accepteret. Vi bruger cookies og andre lignende tracking-teknologier på vores hjemmeside www.alkamobil.dk, herunder flash-cookies, session-/local storage, pixels mv. (”cookies”), som indsamler oplysninger om, hvordan du færdes på vores hjemmeside. Der benyttes både egne cookies såvel som cookies fra tredjeparter. Vi bruger vedvarende cookies, der forbliver en vis tid i din browser, og sessionscookies, der kun gemmes midlertidigt, indtil du lukker programmet. Du kan læse mere om de enkelte cookies i vores cookieoversigt, som du finder her.

Behandlingshjemmel
Første gang du besøger vores hjemmeside bliver du derfor anmodet om at give samtykke til brugen af cookies eller afvise brugen af nogen eller alle cookies, jf. cookiebekendtgørelsen samt databeskyttelsesforordningens Artikel 6 (1) (a). Vi opfordrer dig til at accepterer brugen af cookies på vores Hjemmeside, da det hjælper os med at forbedre både din og andres brugeroplevelse på Hjemmesiden. Hvis du afviser brugen af cookies kan der være visse funktioner på hjemmesiden, som du ikke kan anvende.

Bemærk venligst at brugen af funktionalitetscookies ikke kræver dit samtykke, da sådanne cookies er nødvendige for at sikre, at vores Hjemmeside fungerer. For behandling af persondatadata i forbindelse med disse cookies anvender vi interesseafvejningsreglen i databeskyttelsesforordningens Artikel 6 (1) (f) idet vores legitime interesser er at levere en funktionsdygtig hjemmeside.

Vores hjemmel til at indsamle og videregive personoplysninger til vores samarbejdspartnere til deres egne formål er samtykke jf. art. 6, stk. 1 litra a, i databeskyttelsesforordningen (samtykke), jf. yderligere nedenfor.

Hvad er en cookie?
En cookie er en lille datafil, som vi gemmer på din computer, smartphone, tablet eller andet it-udstyr for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg på vores hjemmeside. En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus. Bemærk dog, at betydningen af ordet "cookies" i denne Privatlivspolitik og i samtykketeksten på vores Hjemmeside inkluderer andre former for automatiseret dataindsamling, f.eks. Flash-cookies (lokalt delt objekt), HTML5, JavaScripts, plug ins eller cookies placeret ved brug af andre former for software. Ordet "cookies" henviser også til information om MAC-adresser og anden information om din enhed.

Cookies hjælper bl.a. med at sikre funktionaliteten af hjemmesiden, genkende din computer samt huske dine favoritlokationer, præferencer og din søgehistorik, så vi kan vise dig, hvad du senest har søgt på.

En pixel er et lille billede, der findes på websider og i e-mails, og som sender oplysninger om din enhed og besøg tilbage til vores servere. Vi anvender pixels for at få flere oplysninger om dine interaktioner med indhold i e-mails eller i webindhold, fx om du har interageret med annoncer eller opslag. Pixels kan også gøre os og tredjeparter i stand til at placere cookies i din browser.

Formålet med cookies og hvordan vi anvender cookies
Vi indsamler oplysninger om, hvordan du bruger vores hjemmeside og hvilke sider, som du kikker på. Det gør vi for at forstå, hvordan vores hjemmeside bruges, for at give dig en bedre brugeroplevelse, lave statistik, huske dine præferencer og for at sikre funktionaliteten af hjemmesiden. Vi bruger bl.a. cookies på Mit Alkamobil så vi kan huske indholdet i din indkøbskurv, så du ikke skal logge på hver gang, at du besøger en underside på Selvbetejningen.

Vi indsamler også oplysninger om din adfærd på de hjemmesider, som vi annoncerer på, eller hos vores samarbejdspartnere for at se, om du har kikket på en reklame, ”posting” eller ”synes godt om” et opslag fra os på de sociale medier som fx Facebook og LinkedIn. Det gør vi for at kunne måle effekten af vores markedsføringskampagner samt for at kunne målrette markedsføring til dig (profilering).

Hvis du ringer til os efter at have besøgt vores hjemmeside, kan vi også koble dit telefonopkald med data fra din adfærd på vores hjemmeside forud for din henvendelse fx, at du har beregnet en pris, købt et mobilabonnement eller henvender dig via en kontaktformular. Vi bruger også oplysningerne til at forhindre, at du modtager samme reklame flere gange.

Tredjepartscookies og videregivelse af oplysninger
Tredjepartscookies er cookies, der placeres af vores samarbejdspartnere på vores hjemmeside. Sådanne cookies indsamler informationer om vores besøgendes adfærd på vores website til brug for trafikmåling, statistik og analyse af brugeradfærd. Vi bruger sådanne data til at måle effekten af vores markedsføringsaktiviteter, og for at kunne målrette reklamer til dig på vores eller tredjeparters hjemmesider (remarketing).

Fra vores samarbejdspartnere (fx Facebook Google, eller Alka Forsikring) kan vi også modtage oplysninger  om brugeres interesser baseret på, hvad brugere har kikket eller søgt på, ”liket” o.lign. Vi bruger sådanne  data til at tilpasse vores markedsføring på websites til forskellige målgrupper.

Vi kan videregive oplysningerne til vores samarbejdspartnere, der har sat tredjepartscookies til deres eget brug og formål herunder statistik og analyse af brugeradfærd og dine interesser. Oplysninger kan kombineres med andre oplysninger, som du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Vi er fælles dataansvarlige med vores samarbejdspartnere for indsamlingen og videregivelsen af personoplysningerne til dem.

Roller og fælles dataansvar
Vores samarbejdspartnere er som udgangspunkt selvstændig dataansvarlige for deres egen brug af oplysningerne.  Vores samarbejdspartnere kan også være databehandler for os eller fælles dataansvarlig med os. Sidstnævnte er særligt relevant, når tredjepartscookies lægges af sociale medier, og vi henviser til deres privatlivspolitikker.

Vi gør i øvrigt opmærksom på, at hvis du skriver til os via de sociale medier, som fx Facebook, Messenger, Twitter og LinkedIn, kan vi ikke kryptere, beskytte, rette eller slette dine oplysninger. Vi anbefaler derfor, at du i stedet skriver til os på [email protected]

Opbevaringsperiode
Du kan læse mere om, hvilke cookies vi bruger, herunder tredjepartscookies, formålet med indsamlingen af personoplysningerne, hvor længe de gemmes mm. i vores cookieoversigt. I cookieoversigten kan du også finde link til vores samarbejdspartneres persondatapolitik, som finder anvendelse, hvis de indsamler og behandler personoplysninger til brug for deres eget formål (som selvstændig dataansvarlig).

ii) Tilbagekaldelse og ændring af cookiesamtykke

Du kan altid tilbagekalde dit samtykke til cookies ved at blokere og nulstille cookies i din browser og afvise cookies via cookieoversigten i cookiesamtykket, som du finder her. Du kan dog ikke fravælge cookies, som er nødvendige (”nødvendige cookies”) for hjemmesidens funktionalitet. Der sættes også en cookie for at huske dit valg af cookies.

Du kan altid fravælge eller ændre dit valg af cookies via cookiesamtykket. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du fravælger cookies, kan der være funktioner og services, du ikke kan bruge, fordi de forudsætter, at hjemmesiden kan huske de valg, som du foretager.

E. Kundeservice og andre henvendelser fra dig fx ved deltagelse i tilfredshedsundersøgelser

Formål, kategorier af personoplysninger og behandlingshjemmel


Formålet med denne behandling er at håndtere din henvendelse til os og din deltagelse i vores tilfredshedsundersøgelser.

Når du kontakter os med spørgsmål om fx teleabonnementer eller klager, behandler vi dine personoplysninger for at kunne give dig den rette hjælp, rådgivning eller service.

De personoplysninger vi vil behandle vil eksempelvis være dit navn, telefonnummer, e-mailadresse og indholdet af din henvendelse. Retsgrundlaget for at behandle din henvendelse kan være databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt), hvis du er kunde hos os og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser), hvis vi behandler dine oplysninger i anden sammenhæng. De legitime interesser vi forfølger er at yde kundeservice og udvikle vores forretning. Det er vores vurdering, at dine interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder ikke går forud herfor.

Hvis du har deltaget i en tilfredshedsundersøgelse på telefon eller online, gemmer vi din besvarelse sammen med dit telefonnummer eller online-identifikator (IP-adresse og cookie), se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). De legitime interesser vi forfølger er at udvikle vores forretning. Det er vores vurdering, at dine interesser eller grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder ikke går forud herfor.

F. Optagelse af telefonsamtaler med dig

Formålet, kategorier af personoplysninger og behandlingshjemmel

Vi kan optage vores telefonsamtaler med dig til dokumentationsformål på baggrund af vores legitime interesse i at kunne dokumentere vores aftaler med dig og hvad der er blevet sagt i forbindelse med din skadebehandling eller til brug for en fremtidig klagesag, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesse).

Vi kan også optage og transkribere telefonsamtaler med dig til brug for at forbedre kvaliteten af vores kundeservice og produkter på baggrund af dit samtykke, som du afgiver i telefonmenuen, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, st. 1, litra a (samtykke). Forbedring af kvaliteten af vores kundeservice og produkter inkluderer også uddannelse og feedback til medarbejdere samt opnåelse af indsigt i sproglige trends i vores samtaler med dig.

Vi opbevarer som udgangspunkt lydoptagelserne i 1 år til dokumentationsformål og i 6 måneder, når formålet er til forbedring af kvaliteten af vores kundeservice og produkter i Alka Mobil, hvorefter de slettes. De transskriberede optagelser slettes som udgangspunkt efter 3 år.

Såfremt din samtale inden for 1 år indgår i en konkret klagesag, tvist eller anden form for sagsbehandling, herunder udlevering til indsigt eller begrænsning, kan optagelsen opbevares så længe det er nødvendigt for at løse den pågældende sag og gemme dokumentationen i henhold til forældelseslovens regler.

Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer som udgangspunkt lydoptagelserne i 1 år til dokumentationsformål og i 6 måneder, når formålet er til forbedring af kvaliteten af vores kundeservice og produkter i Alka Mobil, hvorefter de slettes. De transskriberede optagelser slettes som udgangspunkt efter 3 år.

Såfremt din samtale inden for 1 år indgår i en konkret klagesag, tvist eller anden form for sagsbehandling, herunder udlevering til indsigt eller begrænsning, kan optagelsen opbevares så længe det er nødvendigt for at løse den pågældende sag og gemme dokumentationen i henhold til forældelseslovens regler.

2. Indsamling og videregivelse af personoplysninger

Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke hertil, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen i databeskyttelsesretten. Vi behandler som udgangspunkt kun de oplysninger du giver os, men vi kan også i visse situationer indsamle oplysninger via offentlige registre eller andre tredjeparter.  Vores videregivelse af data og indsamling af data fra tredjeparter er nærmere beskrevet nedenfor.

i)    Indsamling og videregivelse i forbindelse med behandlingsaktivitet A om udarbejdelse af tilbud eller indgåelse af aftale om mobil eller serviceabonnement

Vi kan få dine oplysninger direkte fra dig eller fra andre kilder. Hvis vi ikke får oplysningerne direkte fra dig indhenter vi dem bl.a. gennem:

•    CPR-registret - Her indhenter vi information om adresse
•    Telia/OCH - Her indhenter vi information om din nuværende teleudbyder

I visse tilfælde udveksler vi oplysninger med samarbejdspartnere, som giver dig ret til dine fordele. Vi indhenter dit samtykke til dette.

•    Pluskort; verificering af fagforeningsmæssigt tilhørsforhold.

Kilder til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:

- Kontoejer

- Det Centrale Personregister (for at opdatere adresse og reklamebeskyttelse)

- Virk.dk (for at opdatere adresse og reklamebeskyttelse på virksomheder)Andre serviceaftaleudbydere, herunder Telia

- Til alle datakøbere,  medmindre hemmeligt nummer er valgt

- 118.dk, medmindre hemmeligt nummer er valgt

- Samarbejdspartnere, herunder fagforeninger og Alka Forsikring A/S, som giver dig ret fordele

- Samarbejdspartnere og leverandører, som bistår os i administration og opfyldelse af din serviceaftale og/eller et mobilabonnement, herunder teleudbydere, fx Telia

- Repræsentanter/kontaktpersoner

I visse tilfælde udveksler vi oplysninger med samarbejdspartnere, som giver dig ret til dine fordele. Vi indhenter dit samtykke til dette.

ii)    Indsamling og videregivelse i forbindelse med behandlingsaktivitet B om mistanke om svindel og øvrig administrering af aftaler med dig

Vi kan få dine oplysninger direkte fra dig eller fra andre kilder. Hvis vi ikke får oplysningerne direkte fra dig indhenter vi dem bl.a. gennem:

•    Telia, med henblik på at afklare evt. svindel til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:

Vi kan i visse situationer indhente bl.a. oplysninger fra den offentlige telefonbog og andre offentlige registre, konkurrencer du deltager i, samt samarbejdspartnere, du er medlem/kunde hos  eller har anden forbindelse til, som giver dig ret til særlige fordele.

Som kunde hos os kan du være berettiget til særlige rabatter og fordele hos vores samarbejdspartnere. Hvis du ønsker at høre mere om disse rabatter og fordele, vil du blive bedt om at give samtykke til, at vi til dette formål må videregive dine kontaktoplysninger til vores samarbejdspartnere, som derefter vil kontakte dig, jf. art. 6, stk. 1, litra a, i databeskyttelsesforordningen.

iii) Vores brug af databehandlere
Vores samarbejdspartnere kan agere som vores forlængede arm og arbejde under vores instruks, og hvor dine data alene bruges til at varetage vores formål (databehandlere), eller de kan agere som selvstændige dataansvarlige lige som os.  Der kan også være et fælles dataansvar, hvilket betyder, at vi og vores samarbejdspartnere i fællesskab fastlægger formål og hjælpemidler til behandlingen af dine personoplysninger.

Vi bruger databehandler til bl.a. udvikling, hosting, support og drift.

Når vi indgår en aftale med en databehandler om at behandle dine personoplysninger på vores vegne, lægger vi vægt på, at databehandleren er i stand til at behandle dine personoplysninger på en sikker måde og i overensstemmelse med lovgivningen. Vi udfører derfor en risikovurdering af vores databehandler, inden vi indgår en aftale og overlader dine personoplysninger til dem.

3. Overførsel af personoplysninger til tredjelande
Vi anvender databehandlere og underdatabehandlere udenfor EU/EØS i forbindelse med IT-teknisk udvikling, hosting samt support og drift.

Vi anvender de leverandører, som vi har vurderet bedst kan hjælpe os, og nogle af dem behandler personoplysninger i lande uden for EU/EØS. Visse leverandører er beliggende i lande, der er godkendt af EU Kommissionen som såkaldte sikre tredjelande, dvs. lande der beskytter dine data på omtrent samme niveau som tilfældet er indenfor EU/EØS. Du kan læse mere om hvilke lande, der er sikre tredjelande, på EU Kommissionens hjemmeside her.

Nogle leverandører kan være beliggende i lande udenfor EU/EØS, som ikke er vurderet af EU Kommissionen som sikre tredjelande. Når vi overfører data til modtagere i sådanne lande er det juridiske grundlag typisk EU Kommissionens standardaftale “Standard Contractual Clauses”. Standardaftalen er tilgængelig på forskellige sprog via EU Kommissionens hjemmeside. Vi sikrer implementering af supplerende beskyttelsesforanstaltninger, hvis det vurderes nødvendigt i det enkelte tilfælde.

Overførsler til USA kan baseres på EU-U.S. Data Privacy Framework, såfremt modtageren af data er certificeret i henhold til denne ordning, ligesom overførsler i særlige situationer også kan ske på basis af andre overførselsgrundlag oplistet i DATABESKYTTELSESFORORDNINGEN Artikel 46, f.eks. modtagerens godkendte ”Binding Corporate Rules” (BCR/BVR) eller Artikel 49. Du kan kontakte os på [email protected], hvis du ønsker at modtage en kopi af det overførselsgrundlag, der er anvendt.

4. Dine persondatarettigheder

i) Tilbagekalde samtykke
Når du giver os dit samtykke, kan det ske mundtligt og/eller skriftligt.

Når behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække dit samtykke tilbage. Det betyder, at vi fremadrettet stopper med at bruge dit samtykke som behandlingsgrundlag. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, som vi har foretaget, før du trak dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning gælder endvidere kun de oplysninger, vi har behandlet på grundlag af samtykket men ikke oplysninger, som vi behandler på et andet juridisk grundlag fx databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt) eller art. 6, stk. 1, litra f) (legitim interesse).

Du kan trække dit samtykke tilbage ved at skrive til os på [email protected] eller rette henvendelse til den afdeling hos os, der har indhentet dit samtykke.

ii) Dine rettigheder
Når vi behandler dine personoplysninger, har du en række rettigheder.

Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig.

Du har ret til berigtigelse, dvs. få urigtige personoplysninger om dig selv rettet eller dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige eller ajourførte. Du kan altid selv ændre i dine stamoplysninger på Selvbetjeningen på Alkamobil.dk.

Du har ret til sletning, hvilket betyder, at du i visse tilfælde har ret til at få slettet personoplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning finder sted.

Du har ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Det betyder, at du i visse tilfælde har ret til, at vi fremover kun behandler oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Du har i visse tilfælde ret til indsigelse. Det betyder, at du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan af grunde, der vedrører din særlige situation, gøre indsigelse mod, at vi behandler dine oplysninger på baggrund af databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling herunder profilering af dine personoplysninger med henblik på direkte markedsføring.

Du har krav på menneskelig indblanding ved automatiske afgørelser. Det er fx tilfældet hvis du har fået et tilbud eller tegnet Service og/eller teleabonnement online.

Du har ret til dataportabilitet, hvilket betyder, at du i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format må modtage de personoplysninger, som du selv har givet os, og få dem overført til et andet selskab.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

Vi opbevarer dokumentation for, at vi har imødekommet eller afvist din anmodning om brug af en af dine persondatarettigheder i 1 år efter vi har besvaret din henvendelse.

5.  Klagemuligheder
Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan vi behandler dine personoplysninger, eller du ønsker at udnytte dine persondatarettigheder, kan du altid kontakte os på [email protected] eller ringe til os på 70 12 70 12 hvor du bliver viderestillet til den afdeling, som dit spørgsmål berører.

Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du vælge at sende en mail til [email protected]. Det er Datatilsynet, som fører tilsyn med, at reglerne i databeskyttelsesretten overholdes i Danmark. Du kan klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K, www.datatilsynet.dk.

Vi håber, at du retter henvendelse til os først, så vi kan hjælpe dig, vurdere din klage og opklare og rette op på eventuelle misforståelser.

6. Ændringer til privatlivspolitikken
Denne privatlivspolitik vil blive opdateret og ændret med jævne mellemrum, samt når det er nødvendigt som følge af lov- og praksisændringer på databeskyttelsesområdet. Vi anbefaler derfor, at du løbende holder dig orienteret.