Sådan fungerer Alka Mobil i udlandet

Inden du smutter uden for Danmarks grænser, bør du tjekke, om du har valgt et EU-abonnement. For har du et DK-abonnement, kan du faktisk ikke bruge din telefon i udlandet. Køb enkelt et EU abonnement her:

Du får besked, hvis du bruger for meget data

Hvis du har EU-abonnementet, kan du frit tale og sende beskeder og billeder, når du rejser rundt i et EU-land og derudover i fx Storbritannien, Norge og De Kanariske Øer. Du kan se en liste over lande inkluderet i abonnementet her under "Priser til udlandet". 

Vi har to abonnementer, der kan bruges i udlandet. Med i pakkerne får du følgende fordele, som du kan bruge i EU:

EU 30 indeholder:

  • Fri tale
  • Fri SMS/MMS
  • 30 GB data, hvoraf 9 GB kan bruges i EU

EU 50 indeholder:

  • Fri tale
  • Fri SMS/MMS
  • 50 GB data, hvoraf 14 GB kan bruges i EU.

Hvis du er på internettet på din telefon i et EU-land og bruger af dine mobile data, behøver du ikke bekymre dig om, hvornår du overskrider den inkluderede datamængde. Vi sender dig nemlig en sms, når du har brugt 80% af dine data. Her får du mulighed for at købe ekstra data til brug i udlandet ved at sende en SMS eller ringe til kundeservice. Data i udlandet bliver automatisk spærret, når du når grænsen, og du får igen en SMS fra Alka Mobil. Du får altså ingen ubehagelige overraskelser. 

Ring til og modtag frit opkald fra EU-numre

Husk at fri tale og SMS/MMS gælder til alle danske numre, så længe du opholder dig i EU. Du har også fri tale, når du er i EU og vil ringe hjem. 

Det koster heller ikke noget at modtage opkald i EU. Hverken fra danske eller udenlandske EU-numre. Få en oversigt over de mest almindelige situationer for at ringe og modtage opkald/SMS/MMS til/fra udlandet her.

Andre priser gælder uden for EU

Når  du rejser uden for EU, kan du bruge din telefon, hvis du har EU-abonnement. Men her gælder andre priser for både opkald, SMS og data. Ring 70 12 70 12 eller skriv til Alka Mobil på [email protected] for at få de konkrete priser. 

Vær opmærksom på færger, fly og landegrænser 

Vær opmærksom på, at der – selv om du rejser inden for EU - kan være andre takster, når:

  • Du er ombord på en færge eller et fly. Her er der ofte ikke normal mobildækning, så din telefon hopper måske på en satellit eller et privat netværk, som færge- eller flyselskabet benytter, og som ofte er dyrt.
  • Du befinder dig i en stat, der geografisk ligger i EU, men ikke er medlem af EU – som fx Monaco. 
  • Du mellemlander i et land uden for EU.
  • Du rejser rundt tæt på en landegrænse, så din mobil hopper på nabolandets netværk. Et eksempel her er Cypern, hvor kun den græske del af øen er inkluderet.

Et godt tip er at slå mobildata fra, så du selv kan styre, hvornår og hvor din telefon skal hoppe på internettet. En anden god idé er manuelt at vælge netværk (i din telefons netværksindstillinger), inden du foretager et opkald. For så kan du kontrollere, at din telefon ikke hopper på et andet og dyrere lands netværk (hvis du fx befinder dig tæt på et ikke-EU-land). 

Har du flere spørgsmål om brug af din mobil i udlandet, finder du flere svar her under "Telefoni og udlandet".

Så let opgraderer du dit abonnement

Du kan også ringe til os på 70 12 70 12, så hjælper vi dig.

NB: Husk at opgradere 24 timer før du tager afsted. Vi kan nemlig ikke garantere at pakkeskiftet gennemføres korrekt, hvis du er på et udenlandsk net, når du opgraderer.

Skift abonnement her